Wednesday 30 May 2012

Morgontidningen

Visst är det något visst med en morgontidning till frukost? Jag har haft morgontidning (DN) så länge jag kan minnas, inte missat en dag, alltid prioriterat den kostnaden. Då när jag bodde i Sverige damp den ner i brevlådan, ofta ganska tidigt på morgonen men visst hände det att budet byttes ut eller något liknande och tidningen kom först efter att jag åkt till jobbet. De dagarna gillade jag aldrig. Och visst är det så att man lär sig sitt tidningsbud och märker när det är en ny för den ordinarie kanske lyckades med konsten att få ner tidningen utan att man vaknade medan den nye väckte upp halva kåken!!

Här i Australien behöver jag inte oroa mig för att bli väckt utav tidningsbudet då tidningen "slängs" in på tomten av antingen ett cykelbud eller en bil, rakt in på tomten.Här finns det ju också olika kategorier utav "skicklighet" kan vi kanske kalla det. Bästa stället är ju oftast på uppfarten som är torr oavsett om det regnat. Men oftast kan man få kika runt lite för att se vart den landat. På vår nya tomt finns inte så mycket ställen för en tidning att försvinna på annat var det på gamla tomten. Det hände att tidningen hamnade i någon rabatt eller bakom en buske och då kunde man ibland få leta lite. 


Om vädret inte är allt för hemskt så blir tidningen nästan aldrig blöt för den rullas in i ett lager plastfilm, typ gladpack som skydd. I morse låg den där så tjusigt nästan direkt utanför dörren så man kunde nästan bara sträcka ut ena armen och gripa tag i den. Men den kunde lika gärna ha landat med all sin tyngd på de små nysådda (och rätt klena) blommorna i rabatten!!

Prenumererar du på någon morgontidning?

Ha en skön onsdag!


4 comments:

fianathome said...

Jepp! Jag kan inte leva utan en morgontidning ?!..
Blir byns lokale blaska (Blekinge läns tidning) sen på söndagarna kommer Sydsvenska Dagbladet vilket numer är mest en kulturtidning...
Men det blir väldigt tomt de dagar inte tidningen kommer. De flesta läser nyheterna på nätet men jag är gammelmodig och gillar det !!
kramelikram
Fia

Black Iris said...

Nejdu,, här prenumereras det inte på någon morgontidning..
När jag jobbar (natten) får vi alltid färska tidningar mellan 3-4 så då läser vi på jobbet.
Det du beskriver ser man ofta på filmer,, när budet slänger in tidningen i trädgården=))

Kram Maidi

Anette Ryan said...

Fia:
Jag är också "gammaldags". Älskar att hålla i en tidning annars kan det vara!

Maidi:
Visst är det som på film, du har helt rätt. Man glömmer liksom allt sådan när det helt plötsligt liksom är ens egna verklighet numera. (eller lever jag i en film?)

Bokcaféet i byn said...

Hej Anette!
Vilket härligt inlägg! Jag älskar tidningar men just nu har vi uppehåll i morgontidning. Den ena av oss sticker tidigt varje morgon och den andre kör dagislämning så det finns helt enkelt ingen tid att läsa före jobet. På kvällen finns inte riktigt orken och lusten att läsa, då blir det hellre nätet eller en bok. Men kanske när småbarnstiden är över att det blir annorlunda?! Innan vi hade barn åt vi långa helgfrukostar och läste tidningen från pärm till pärm. Just nu prioriterar vi annorlunda.
Men en tidning är en tidning!!
Annorlunda hos dig där den slängs in på tomten!

Ha en toppen fin torsdag!
Kram Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...